Doorgaan naar hoofdcontent

Jeans mand

Op een of andere manier heb ik altijd moeite met het weggooien van een jeans. Wellicht komt het omdat ik het shoppen voor een jeans echt een absolute hel vind. Maar ondertussen ligt er dus al een hele stapel oude jeans in mijn kast die ik eigenlijk weg zou moeten gooien...

Met een klein ventje in huis heb je altijd overal speelgoed slingeren dus ik was al een tijdje op zoek naar een leuke opbergmand. Maar of ze waren niet stoer genoeg of flink aan de prijs. Bij het zoeken naar een shirtje kwam ik mijn jeans stapel tegen en in eens wist ik het... dat moest een mand worden!

Wil je zelf ook zo'n leuke mand maken, hieronder de werkbeschrijving en onderaan vind je een filmpje ter verduidelijking.

Benodigdheden:
- 2 jeans
- garen
- strijkkatoen
- naaimachine
- spelden
- schaar
- centimeter
- kleermakerskrijt

Werkbeschrijving:

Zijkant van de mand 
Leg de spijkerbroeken op tafel en knip 8 rechte stroken van de pijpen en naai 6 van deze stroken weer aan elkaar. Omdat ik een lichte en een donkere jeans gebruikt heb vond ik het leuk om de stroken om en om aan elkaar te naaien. Knip nu de onder en bovenkant recht af zodat je een nette rechthoek krijgt. Strijk de strijkkatoen op de onderste helft van de stof om de mand extra stevigheid te geven zodat deze rechtop blijft staan. Wil je hem extra stevig hebben strijk het dan op de gehele zijkant.

Bodem van de mand
Naai voor de bodem de twee overgebleven stroken aan elkaar. Meet de breedte van de aan elkaar gestikte stroken voor zijkant. Dit is de maximale omtrek van je mand. Zoek nu iets met de juiste diameter om 2 cirkels af te tekenen. Zoals in het filmje hieronder te zien is heb ik een koekenpan van 40 cm doorsnede gebruikt.

Montage
Speld de zijkant en een van de cirkels met de goede kant op elkaar en naai deze vast. Doe hetzelfde met de tweede cirkel aan de andere kant. Sluit de zijkant maar laat een klein gaatje open om hem om te keren zodat de goede kant weer buiten zit en sluit het laatste stukje. 
Duw de ene cirkel naar binnen tot deze op de andere cirkel ligt. Om ervoor te zorgen dat hij straks niet gaat draaien of uitvouwt heb ik de mand paar keer verticaal doorgestikt. 

En voilĂ  je mand is klaar. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vakantie project

Ik was online op zoek naar een nieuw project om mee te nemen op vakantie toen ik de "call the midwife blanket" tegen kwam op pinterest.  Rebecca van Little monkeys crochet zag een leuk dekentje voorbij komen in het programma "call the midwife" en schreef het patroon hiervan op. (Hieronder de link naar het originele patroon en de Nederlandse vertaling) http://littlemonkeyscrochet.com/call-the-midwife-inspired-baby-blanket-free-pattern/  http://littlemonkeyscrochet.com/call-the-midwife-baby-blanket-nederlandse-vertaling/ Zelf werk ik liever met een haakschema, zeker wanneer ik, zoals je hier naast kan zien, lui op een vakantiebedje wat lig te haken of thuis voor de tv zit. Met een uitgeschreven tekst ben ik iedere keer de draad kwijt...  ;-p En ik ben vast niet de enige die hier last van heeft dus om alle vakantiegangers te helpen heb ik hieronder het schema geplaatst. Let op!!! Ik heb een paar kleine aanpassingen op het origineel gemaakt zodat hij aan

Call the midwife blanket

Zoals je in mijn vorige blogbericht kon lezen ben ik in de vakantie een nieuw project begonnen. Het heeft even geduurd maar mijn "call the midwife blanket" is af! Hieronder een paar afbeeldingen van het resultaat.  Ben er zo blij mee!!! Uiteindelijk is hij 11 blokken breed en 16 blokken lang geworden . Dit is iets langer dan normaal maar ik heb er een die graag met zijn kontje in de lucht slaapt dus wat extra ruimte is wel fijn...

Fold over bag - leer

Ik zit al mijn halve leven achter de naaimachine maar ik heb nog nooit met leer gewerkt. Raar eigenlijk want ik vind het een prachtig materiaal. Vorig jaar heb ik op de stoffenmarkt in leiden mijn eerste stukken leer meegenomen. Van de eerste stukken die ik gemaakt heb, een i-pad sleeve voor mijn zwager en een portemonnee voor mijn lief, heb ik geen foto's maar mijn derde project is erg goed geslaagd al zeg ik het zelf... Een fold-over bag met marine streep. Het kwastje met fluor accent geeft hem net dat beetje extra en zorgt ervoor dat hij niet tuttig geworden is.